Hulp bij mentale problemen

Mentale problemen kunnen het dagelijks leven flink beïnvloeden. Wanneer gedachten, gevoelens of gedrag zorgen voor problemen op school, werk, in relaties of in het functioneren, is het belangrijk om erover te praten. De eerste stap is vaak een gesprek met de huisarts. De huisarts luistert, denkt mee en bekijkt welke vorm van hulp het beste past. Soms is behandeling in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) nodig.

Mentale problemen zijn onder andere depressie, angst, trauma-gerelateerde problemen zoals PTSS, persoonlijkheidsstoornissen, eetstoornissen, verslaving, autisme en ADHD. 
 

Verwijzing naar Emergis – wat gebeurt er daarna?

Als de huisarts verwijst naar Emergis, beoordelen we de verwijzing. Samen is besloten dat een behandeling bij Emergis passend is. Maar hoe gaat het dan verder?

Start via Enter

Emergis start de behandeling via Enter, het digitale beginpunt van het traject. Enter bestaat uit twee delen. Het eerste deel is Start @ctief, de voorbereiding op de behandeling. Het helpt om inzicht te krijgen in wat belangrijk is, wat nodig is en wat Emergis kan bieden. De informatie die wordt ingevuld, vormt de basis voor het intakegesprek.

Na het afronden van Start @ctief volgt een intakegesprek - meestal online. Daarna start de ambulante behandeling waarbij we gebruik maken van digitale hulpmiddelen zoals eHealth en virtual reality.

Wat is ambulante behandeling?

Ambulant betekent: hulp terwijl iemand thuis blijft wonen. De behandeling gebeurt op afspraak, op een locatie van Emergis of online. Denk aan gesprekken met een behandelaar, therapie, begeleiding of groepstrainingen. Praktisch, dichtbij en gericht op herstel. 

Groepje van drie persona's met een VR-bril

Virtual Reality in de behandeling

Bij Emergis gebruiken we steeds vaker Virtual Reality (VR) als onderdeel van de behandeling. Met een VR-bril oefenen cliënten met situaties die in het echte leven moeilijk zijn, zoals drukte angst of contact met anderen.

VR maakt de behandeling toegankelijker: een deel van de behandeling kan thuis, in een veilige en vertrouwde omgeving. Dat verlaagt de drempel en geeft meer eigen regie. Cliënten bepalen zelf waar, wanneer en hoe ze oefenen. 

Ook voor ons is VR een goede aanvulling. Het helpt behandelaren om mensen sneller en slimmer te ondersteunen, zeker nu er in de zorg veel druk is en er soms een tekort is aan zorgprofessionals. VR vervangt onze behandelaren niet, maar versterkt de behandeling - dichtbij huis, op maat en op het juiste moment. 

Welke behandelingen zijn mogelijk?

Tijdens de ambulante behandeling kijken we wat het beste past bij iemands problemen, situatie en wensen. Er zijn verschillende behandelvormen mogelijk, afhankelijk van de hulpvraag. Denk hierbij aan individuele gesprekken met de behandelaar, online behandelmodules of groepsbehandelingen. Hieronder staat een overzicht van behandelmethoden die we in de ambulante ggz van Emergis aanbieden. Deze methoden kunnen los worden ingezet, maar ook in combinatie met elkaar. Altijd met als doel: herstel, meer grip op het dagelijks leven en versterking van eigen veerkracht.

Ga naar onze ambulante behandelingen

Snel geholpen, dicht bij huis

De ambulante teams bieden snel passende hulp. Vaak kan de behandeling al binnen drie weken starten. In drie regio’s – Walcheren, de Oosterschelderegio en Zeeuws-Vlaanderen – zijn meerdere behandellocaties. Denk aan Middelburg, Goes, Zierikzee, Tholen, Terneuzen, Oostburg en Hulst. Zo is er altijd een plek in de buurt om aan de slag te gaan.

Afbeelding van groep personen

Hoeveel mensen krijgen ambulante hulp?

In Nederland krijgt één op de vijf mensen ooit mentale problemen. Elk jaar ontvangen meer dan een miljoen mensen mentale gezondheidszorg. Bij Emergis behandelen en begeleiden we jaarlijks zo'n 11.000 mensen. Meer dan 90% van hen wordt ambulant behandeld of begeleid. Een opname in een kliniek is dus meestal niet nodig.