Bewoners van het sociaal pension weten vaak als geen ander wat goed werkt en wat beter kan. Om hun ervaringen in kaart te brengen, verspreidde Emergis een vragenlijst. Meer dan twintig mensen reageerden. De resultaten zijn overwegend positief. De gemiddelde beoordeling: een dikke 8! Tegelijkertijd laten de antwoorden zien waar nog verbeteringen mogelijk zijn.
Zo’n goed rapport mag gezien worden. Het weerspiegelt de waardering die de bewoners hebben voor de inzet en empathie van het team. Glen is het daar helemaal mee eens. Hij woont in het sociaal pension in Goes en ervaart veel steun van zijn woonbegeleiders. In 2023 staat zijn leven op losse schroeven. Glen kampt met een cocaïneverslaving en woont bij zijn vader. Als die emigreert, dreigt Glen dakloos te raken. Via zijn huisarts komt hij terecht bij de verslavingskliniek van Emergis. Na vier maanden intensieve zorg komt hij in aanmerking voor het sociaal pension. ,,Dat voelde als een kans, die ik met beide handen heb aangepakt’’, zegt hij. ,,Voor het eerst kreeg ik een eigen plek. Voorheen was ik voortdurend op de vlucht.’’
Glen: "Ik krijg steeds een duwtje vooruit, maar de stappen zet ik zelf."
Altijd vriendelijk
De sociaal pensions zijn gewone woonhuizen, in gewone wijken. Elke bewoner heeft een eigen voordeur en huurt via een wooncorporatie. Overdag is er begeleiding beschikbaar op allerlei levensgebieden. Voor Glen maakt dat een groot verschil. ,,Er is altijd tijd voor een babbel en er is veel vriendelijkheid en begrip. Ik voel me serieus genomen. Ook tijdens een terugval, kreeg ik steun. Er werd niet geoordeeld. Ze hielpen me weer op weg. Zo krijg ik steeds een duwtje vooruit, maar ik moet zelf de stappen zetten. En dat lukt.’’
Verbeteringen
De enquête bracht ook verbeterpunten aan het licht. Zo zouden bewoners graag kortere wachtlijsten zien. Daarnaast is er behoefte aan informatie direct bij binnenkomst, zoals de welkomstmap. Nu weet niet iedereen waar ze terechtkunnen met een eventuele klacht. Ook de de communicatie met andere instanties en afdelingen van Emergis wordt als stroef ervaren. Glen daarentegen is positief. ,,De samenwerking tussen de woonbegeleiders, de schuldhulpverleners, het Leger des Heils en gemeenten liep goed, met mijn toestemming. Dankzij mijn begeleiders kon ik een traject volgen bij De Harde Leerschool. Dat heeft me goed geholpen.’’
Toekomst vol vertrouwen
Glen kijkt inmiddels vooruit. Zijn volgende stap is een baan en verhuizen naar een zelfstandige woning. ,,Dat is spannend. Ik ga de koffiemomenten en praatjes missen. De begeleiders doen dit werk vanuit hun hart. Als je het moeilijk hebt, staan ze voor je klaar.’’ Toch kijkt hij met vertrouwen naar de toekomst. ,,Er komt nabegeleiding en ik heb een netwerk opgebouwd. Ik ben rustiger en zorg goed voor mezelf. En ik heb ontdekt dat ik best goed kan koken, curry’s zijn mijn favoriet. Ook rugby hoop ik weer op te pakken. Het sociaal pension was pas het begin van mijn ontdekkingsreis. Die gaat verder als ik straks mijn eigen stekkie heb.’’
Samen werken aan kwaliteit en perspectief
We zijn als sociaal pension enorm blij met het mooie cijfer dat we hebben behaald bij de cliënttevredenheidsmeting. Het is een waardevolle bevestiging van ons dagelijkse werk én een bron van inspiratie om onze dienstverlening verder te verbeteren. Tegelijkertijd voelen we trots: het harde werken van ons team vertaalt zich zichtbaar in waardering van onze bewoners.
Het project Weer Thuis speelt daarbij een belangrijke rol. Doordat dit inmiddels in alle regio’s van Zeeland draait, kunnen bewoners met urgentie sneller doorstromen naar een eigen woonplek. Dit zorgt voor een betere beheersing van de wachtlijsten én voor ruimte binnen het sociaal pension om nieuwe mensen op te vangen en te ondersteunen.
"Het harde werken van ons team vertaalt zich zichtbaar in waardering van onze bewoners."
Nieuwe bewoners ontvangen bij aankomst een welkomstmap, waarin onder andere de klachtenfolder is opgenomen. We nemen actief de tijd om deze map samen door te nemen. Zo zorgen we ervoor dat iedereen goed geïnformeerd is vanaf het begin. Als een bewoner ergens mee zit of klachten heeft over de begeleiding of het sociaal pension, nemen we dat serieus. We gaan graag in gesprek om te luisteren, behoeften te verkennen en samen naar oplossingen te zoeken. Komen we er niet samen uit, dan wijzen we ook op het recht om formeel een klacht in te dienen.
Tot slot zoeken we ook binnen Emergis actief de samenwerking op. We wachten niet af, maar leggen zelf contact met collega’s op andere afdelingen. Door elkaar op te zoeken en helder te communiceren over wat we doen – én wat niet – bouwen we samen aan betere afstemming en duidelijkheid voor iedereen.